dilluns, 2 de novembre del 2015

ANÀLISI D’UNA OBRA D’ART COM A FONT HISTÒRICA


1. IDENTIFICA EL TIPS DE FONT I DE QUE TRACTA
El quadre de Guernika va ser realitzat a Paris pel famós artista Pablo Picasso en el seu estudi de la rue de les Grands Augustins. És una font primària, ja que el quadre  es va fer durant la Guerra Civil, l’any 1937. Aquest va ser pintat a causa de l’impacte que, el bombardeig de la ciutat de Guernika el 26 d’abril del mateix any, va provocar sobre el pintor.
La pintura mural fa 3,5 metres d’alt i 7,8 metres d’ample, està pintada amb oli sobre una tela de fibra de lli i jute preparada amb cola. La pintura està realitzada dintre d'una composició horitzontal, estructurada amb uns grups de figures semblants a la d'un tríptic, les figures estan organitzades en triangles, i la més important és el centre. Picasso va utilitzar sol colors blanc, negre i grisos, inspirat per les imatges dels diaris de l’època, les quals no tenien colro i també per  reflectir tot el sofriment i la tristesa que va passar la gent d’aquella ciutat.
L’obra pertany al cubisme, estil inventat per Picasso. Que és caracteritza per la utilització de línies rectes que unint-les formen figures geomètriques. També té un estil abstracte, ja que sol s’aprecien les figures si està pintat.

2. CONTEXTUALITZA HISTÒRICAMENT LA FONT
Entre els anys 1936 - 1939, a tota Espanya es va produir la Guerra Civil, on  moltes persones van morir i patir les conseqüències de la guerra. L’any 1937, el govern de la II República va demanar a Picasso que crees una pintura que reflectís el període de guerra que s’estava produint a Espanya.
En un principi, Picasso va pensar en realitzar una al·legoria a la llibertat de l’art. Però el dia 28 de abril aquell mateix any, un fet puntual de la guerra va commoure a tot el món, i va ser un fort cop per a Picasso: el bombardeig de la ciutat de Guernica per part de la Legió Cóndor pretereixen de l’aviació alemanya, que ajudava al bàndol sublevat en la Guerra Civil. El bombardeig d’aquesta ciutat no va tindre com a finalitat cap destrucció bèl·lica enemiga ni cap objectiu militar; sinó que simplement volia sembrar el pànic entre la població civil, ja que en la ciutat solament hi havia dones, nens i ancians. L’impacte que el fet provoca en l’artista, es reflexa en el quadre Guenika.
Finalment, Picasso va acabar el quadre en un temps rècord, acabant-lo el mateix any que el va començar, realitzant un quadre cubista expressant la seva visió del bombardeig, anomenant-lo igual que la ciutat on va succeir aquest: Guernika

3. ESBRINA ON ESTAVA PICASSO QUAN VA FER AQUESTA PINTURA I ON I PER A QUÈ FOU EXPOSADA
En l’any 1937 es va obrir a París una Exposició Internacional dedicada al Treball, al Progrés i a la Pau, en un context històric en el que la situació política es trobava en un moment de ruptura i crisis. La democràcies europees assitien inertes davant Hitler, Mussolini i sobre tot davant la tragèdia de la Guerra Civil Espanyola. El govern democràtic de la II República, va encarregar a Picasso, el qual es trobava a Paris en un període de crisi personal i creativa, la realització d’un mural per al pavelló d’aquesta exposició, ja que una de les intencions de la participació era cridar l’atenció a la opinió pública sobre la guerra Espanyola, com inici d’una destrucció massiva de l‘ordre internacional.

4. DESCRIU L’ESCENA REPRESENTADA I RELACIONA ELS ELEMENTS SIMBÒLICS QUE APARÈIXEN EN LA PINTURA AMB ELS FETS HISTÒRICS I EL SEU SIGNIFICAT
El mural presenta una escena de mort, violència, brutalitat, sofriment i desemparament sense retratar les seves causes immediates. Els contrastos blancs i negres amb la intensitat de l'escena invoquen la immediatesa de les fotografies dels diaris.
En Guernika s’hi representen sis persones i tres animals (toro, cavall i paloma), i els edificis destrossats per la violència i el caos generat per les bombes:
  • Toro: té el cos fosc i el cap el de color blanc. Mostra un aspecte atordit envers al seu entorn. Picasso va dir que significava la brutalitat i la obscuritat . Aquest és troba sobre una dona i el seu fill, dona la sensació de que el toro els protegeix.
  • Dona subjectant al seu fill: la dona es representa dolguda i sense vida en les pupil·les les quals tenen forma de llàgrima i amb una llengua afligida, mentre subjecte al seu fill mort entre els seus braços. Aquests simbolitzen totes les famílies que van sofrir el bombardeig.
  • Paloma: situada entre el toro i el cavall, està solament traçada sobre el fons obscur i amb una franja blanca que la travessa; amb una ala caiguda, el cap mirant amunt i el pic obert, aquesta simbolitza la pau trencada i pertorbada.
  • Cavall: està situat al centre del quadre. Aquest està agonitzant mentre una llança l’entravessa; Picasso va dir que tenia el símbol de la mort i el dolor de les persones.
  • Bombeta: està situada sobre el cavall, i simbolitza l’avanç científic i electrònic comparant-la amb l’avanç social. Però al mateix temps també simbolitza la bomba, coma  forma de la destrucció massiva de les guerres modernes;
  • Guerrer: situat sota el cavall, es troba mort i descuartitzat, però tot hi això, encara sosté l’espassa trencada, de la qual creix una flor com a símbol d’esperança dins d’aquest terrible escenari.
  • Dona agenollada: es troba en la banda dreta, en la part inferior. Aquesta està agenollada mentre intenta arrastra la seva cama ferida, a simple vista es veu que està assustada i adolorida símbol del patiment humà.
  • Dona que subjecta la làmpada: està situada sobre la dona anterior. Amb la llum il·lumina l’estància, té la mirada perduda i està en estat de shock envers al terror que està veient. Símbol del que va provocar aquest fet a tot el món fora a la guerra.
  • Home: Al costat de les dones anteriors, hi ha un home mirant cap al cel, com si volgués roger als avions que parin el bombardeig, simbolitza la gent innocent que demana pietat i alto al foc.

5. QUIN MISSATGE CREUS QUE VA VOLER TRANSMETRE L’AUTOR? QUIN SIMBOLISME MÉS UNIVERSAL HA PRES POSTERIORMENT?
Realment, l’autor mai va dir el motiu pel qual va pintar el quadre de Geuernika, ni li va donar un significat concret, ja que, tot hi el nom de Guernika, en el quadre no s’observa res que reflecteixi el bombardeig de la ciutat en concret. Per això podem dir que no és un quadre narratiu, sinó simbòlic reflectint el dolor i la pèrdua provocada per la guerra.
Durant els anys de la dictadura franquista, el quadre va ser un símbol de l'antifranquisme. Es podia conèixer la tendència política d'una família si tenien el quadre penjat a casa seva.
Amb el pas del temps, el quadre ha passat a ser una icona de la lluita per la pau i un reflex de la situació política internacional, és una representació dels terribles sofriments de la humanitat durant els períodes de guerra.

6. VALORA LES TEVES SENSACIONS I SENTIMENTS EN RELACIÓ AL QUADRE
Realment comprendre el cuadre de Guernika es complicat a cuasa de la gran quantitat de detalls i significats amagats darrere de les figures abstractes i surrealistes que hi ha en el quadre.
Però un cop has recercat la finalitat de l’obre i el que representa, pots anar entenent les diverses parts del quadre que finalment creen un increïble mural ple de sentiments i emocions ocultes.
Per a mi, el quadre em transmet tristesa i patiment, es pot sentir el dolor de les persones, les seves cares de patiment i tota la devastació que va provocar el bombardeig en una ciutat d’innocents. Però a banda d’això, també es un reflex de la crueltat humana, ens diferenciem dels animals per la nostra capacitat de saber i pel coneixement, per tindre una consciència; però tot hi això busquem formes de destruir-nos entre nosaltres suposadament per evolucionar, provocant dolor i tragèdia envers a les altres persones.
Aquest quadre et transmet tot el dolor de la gent que pateixen a causa dels conflictes bèl·lics, però no solament en la Guerra Civil, sinó en tot el món. I també tota la crueltat que es troba darrere aquests fets,.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada