diumenge, 27 de març del 2016

ELS PILARS DEL RÈGIM DURANT L'AUTOCRÀCIA


1.Cerca informació sobre els tres pilars esmentats i desenvolupa en què consistien i els valors que transmetien a la societat. A partir del teu escrit realitza un mapa mental que exposi gràficament i de forma senzilla i clara els tres pilars i els seus valors per a la societat.

  • NACIONALPATRIOTISME
Quan Franco va aconseguir el poder, es va construir un estat basat en el feixisme italià, de caràcter totalitari que defensava un nacionalisme unitari: “Espanya és una unitat de destí en l’universal”. El partit fascista espanyol s’anomenava la Falange, la qual va aportar diverses idees com l’hipernaconalisme, l’ètica de la violència i repressió, el marxisme i la idea d’Espanya com un Imperi... Per aconseguir-ho es van establir unes autonomies regionals anomenades separatistes i expansives per tal de buscar aquest somni de “Imperi Espanyol”.
L’exèrcit va ser un dels principals pilars, va ser l’encarregat d’imposar les idees jeràrquiques, la disciplina, l’austeritat, l’autoritarisme, la virilitat i la forta repressió que va dominar durant tot el franquisme. Tenien un caràcter anticomunista, que, després de la depuració social causada per la Guerra Civil, es va convertit en els encarregats de defensar la unitat nacional i l’ordre públic.

  • NACIONALSINDICALISME
L’estat totalitari, volia aconseguir una comunicació entre el poble i l’Estat, per això es crea el Movimiento, una espècie de partit únic on hi havia diferents corrents ideològiques que havien donat suport a l’alçament militar on apareixen els principis fonamentals  en els qual es basarà el Cabdill per crear la idea d’una Espanya unitària i catòlica.
Totes les reformes establertes durant la República van ser anul·lades i es van substituir els sindicats de classes per un sindicat vertical que volia controlar la vida social i econòmica establint un nou sistema de reclutament (El Frente de Juventudes, El Sindicato Espanyol Universitario, la Sección Femenina...) que pretenia que els espanyols estiguessin al servei de la idea totalitària de l’Estat.
A més, va aparèixer el valor de la propietat privada i iniciatives privades recolzades per l’Estat; es va suprimir el dret a vaga i es va deixar de parlar de classes socials, sinó de la unió de les classes per un interès nacional. També es van protegir els interessos dels poderosos als que se’ls va delegar el poder polític a canvi del suport al franquisme. I es van prohibir els partits de caràcter democràtic, ja que la democràcia no es cniderava bona pels espanyols.

  • NACIONALCATOLICISME
El nacionalcatolicisme, es pot definir com la defensa de la religió i de la moral catòlica en Espanya.
Espanya s’identificava amb la tradició catòlica, per aquest motiu, els principis catòlics vans per adaptats com únics inspiradors. La identitat amb l’Església catòlica va suposar el retorn a la confessionalitat de l’Estat, el control de l’Església sobre la societat, les creences i la religió, la identitat mora catòlica com a moral pública i la presència de l’Església en la política. En definitiva, l’Estat es definia confessionalment catòlic, la nació espanyola havia de complir la llei de Déu i la doctrina de la Santa Església catòlica, apostòlica i romana i això inspirà l seva legislació, la societat...
L’església va prendre part en l’educació i la vida social.
L’Església va proclamar la Guerra Civil com una creuada santa i patriòtica contra els renegats d’Espanya: “L’exèrcit i el poble espanyol són successos dels creuats de la reconquesta, i amb la fe del cor ho fan tot per la Patia i l’església Catòlica que es com la mare que els protegeix.
  
2.Mirada de gènere: Investiga sobre el model femení que promulgava el partit únic a través de la seva Sección Femenina. Elabora un informe explicant el model i les conseqüències socials del mateix per a les dones de l’època.
La Secció Femenina va crear-se l’any 1934 i va acabar-se l’any 1977. Aquesta Secció era la branca femenina de la Falange Espanyola, encarregada d’educar a tota la població femenina.
S’ha de tindre en compte que aquest grup ja existia durant la Segona República Espanyola, donaven suport a la militància masculina del partit, especialment visites als presos i a les famílies. Durant la Guerra Civil, van dedicar-se a recolzar a les famílies dels caiguts en combat  del bàndol nacional. A poc a poc, van anar guanyant protagonisme en les poblacions conquistades pel bàndol republicà, organitzaven l’assistència bàsica a les poblacions, com per exemple menjadors per als nens, roba, sanitat, repartició de racionaments...
Però la seva confirmació institucional va tindre lloc quan el General Franco, l’any 1937, els hi va entregar el control exclusiu del Servei Social de la Dona. A partir d’aquest moment, la Seccion Femenina va començar la tasca de preparar a les dones perquè s’encarreguèssin de la llar i de la família. Aquesta activitat de formació es va anomenar Servei Social i era obligatòria per a totes les dones solteres d’entre 17 a t35 anys d’edat. Aquesta formació s’impartia durant sis mesos: tres d’educació teòrica i res de presentació obligatòria a treballs en menjadors, hospitals, oficines...
S’ha de tindre en compte, que mestre s’impartia aquests mesos de treball gratuït i obligatori, també s’hi havia de sumar les hores diàries de treball a més de la jornada laboral. Això suposava un esforç extra per a les dones treballadores, de manera que el 26 de novembre de 1946 es van reduir les hores de treball diàries en el centre de treball de la Sección Femenina.
El servei social que aprenien totes les dones els proporcionava una formació com a futura mare de família que incloïa realitzar les tasques de casa, cuidar als nens, atendre als malalts, atendre al marit... El certificatde compliment del Servei Social que s'obtenia un cop acabaves la formació era obligatoi per accedir a places de l'estat, en treballs d'empreses privades i per l'obtenció de qualsevol certificat d'estudis.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada