1.Cerca
informació sobre els tres pilars esmentats i desenvolupa en què consistien i
els valors que transmetien a la societat. A partir del teu escrit realitza un
mapa mental que exposi gràficament i de forma senzilla i clara els tres pilars
i els seus valors per a la societat.
- NACIONALPATRIOTISME
Quan Franco va aconseguir el poder, es va construir un estat basat en el
feixisme italià, de caràcter totalitari que defensava un nacionalisme unitari:
“Espanya és una unitat de destí en l’universal”. El partit fascista espanyol
s’anomenava la Falange, la qual va aportar diverses idees com
l’hipernaconalisme, l’ètica de la violència i repressió, el marxisme i la idea
d’Espanya com un Imperi... Per aconseguir-ho es van establir unes autonomies
regionals anomenades separatistes i expansives per tal de buscar aquest somni
de “Imperi Espanyol”.
L’exèrcit va ser un dels principals pilars, va ser l’encarregat d’imposar
les idees jeràrquiques, la disciplina, l’austeritat, l’autoritarisme, la
virilitat i la forta repressió que va dominar durant tot el franquisme. Tenien
un caràcter anticomunista, que, després de la depuració social causada per la
Guerra Civil, es va convertit en els encarregats de defensar la unitat nacional
i l’ordre públic.
- NACIONALSINDICALISME
L’estat totalitari, volia aconseguir una comunicació entre el poble i
l’Estat, per això es crea el Movimiento,
una espècie de partit únic on hi havia diferents corrents ideològiques que
havien donat suport a l’alçament militar on apareixen els principis
fonamentals en els qual es basarà el
Cabdill per crear la idea d’una Espanya unitària i catòlica.
Totes les reformes establertes durant la República
van ser anul·lades i es van substituir els sindicats de classes per un sindicat
vertical que volia controlar la vida social i econòmica establint un nou
sistema de reclutament (El Frente de
Juventudes, El Sindicato Espanyol Universitario, la Sección Femenina...) que pretenia que els espanyols estiguessin al servei
de la idea totalitària de l’Estat.
A més, va aparèixer el valor de la propietat
privada i iniciatives privades recolzades per l’Estat; es va suprimir el dret a
vaga i es va deixar de parlar de classes socials, sinó de la unió de les
classes per un interès nacional. També es van protegir els interessos dels
poderosos als que se’ls va delegar el poder polític a canvi del suport al
franquisme. I es van prohibir els partits de caràcter democràtic, ja que la
democràcia no es cniderava bona pels espanyols.
- NACIONALCATOLICISME
El nacionalcatolicisme, es pot definir com la
defensa de la religió i de la moral catòlica en Espanya.
Espanya s’identificava amb la tradició catòlica, per
aquest motiu, els principis catòlics vans per adaptats com únics inspiradors. La
identitat amb l’Església catòlica va suposar el retorn a la confessionalitat de
l’Estat, el control de l’Església sobre la societat, les creences i la religió,
la identitat mora catòlica com a moral pública i la presència de l’Església en
la política. En definitiva, l’Estat es definia confessionalment catòlic, la
nació espanyola havia de complir la llei de Déu i la doctrina de la Santa Església
catòlica, apostòlica i romana i això inspirà l seva legislació, la societat...
L’església va prendre part en l’educació i la vida
social.
L’Església va proclamar la Guerra Civil com una
creuada santa i patriòtica contra els renegats d’Espanya: “L’exèrcit i el poble
espanyol són successos dels creuats de la reconquesta, i amb la fe del cor ho fan
tot per la Patia i l’església Catòlica que es com la mare que els protegeix.
2.Mirada de
gènere: Investiga sobre el model femení que promulgava el partit únic a través
de la seva Sección Femenina. Elabora un informe explicant el model i les
conseqüències socials del mateix per a les dones de l’època.
La Secció Femenina va crear-se l’any 1934 i va acabar-se
l’any 1977. Aquesta Secció era la branca femenina de la Falange Espanyola,
encarregada d’educar a tota la població femenina.
S’ha de tindre en compte que aquest grup ja existia
durant la Segona República Espanyola, donaven suport a la militància masculina
del partit, especialment visites als presos i a les famílies. Durant la Guerra Civil, van dedicar-se a recolzar a les
famílies dels caiguts en combat del
bàndol nacional. A poc a poc, van anar guanyant protagonisme en les poblacions conquistades
pel bàndol republicà, organitzaven l’assistència bàsica a les poblacions, com
per exemple menjadors per als nens, roba, sanitat, repartició de racionaments...
Però la seva confirmació
institucional va tindre lloc quan el General Franco, l’any 1937, els hi va
entregar el control exclusiu del Servei Social de la Dona. A partir d’aquest moment, la
Seccion Femenina va començar la tasca de preparar a les dones perquè
s’encarreguèssin de la llar i de la família. Aquesta activitat de formació es
va anomenar Servei Social i era obligatòria per a totes les dones solteres
d’entre 17 a t35 anys d’edat. Aquesta formació s’impartia
durant sis mesos: tres d’educació teòrica i res de presentació obligatòria a
treballs en menjadors, hospitals, oficines...
S’ha de tindre en compte, que
mestre s’impartia aquests mesos de treball gratuït i obligatori, també s’hi
havia de sumar les hores diàries de treball a més de la jornada laboral. Això
suposava un esforç extra per a les dones treballadores, de manera que el 26 de
novembre de 1946 es van reduir les hores de treball diàries en el centre de
treball de la Sección Femenina.
El servei social que aprenien totes les dones els proporcionava una formació com a futura mare de família que incloïa realitzar les tasques de casa, cuidar als nens, atendre als malalts, atendre al marit... El certificatde compliment del Servei Social que s'obtenia un cop acabaves la formació era obligatoi per accedir a places de l'estat, en treballs d'empreses privades i per l'obtenció de qualsevol certificat d'estudis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada